Icd10.com.pl

Baza kodów chorób icd-10

Rola witaminy D i jej źródła w diecie

witamina D

W zamierzchłych czasach człowiek mógł samodzielnie wytwarzać witaminy. Jednak z czasem zatraciliśmy tę zdolność. Obecnie jest tylko jedna witamina, którą nasz organizm może wytwarzać – D.x

Terminem „witamina D” określa się steroidowe związki organiczne, które rozpuszczają się w tłuszczach. Tego typu związki nie są wydalane z organizmu, ale magazynowane w tkance tłuszczowej i wątrobie. Witamina D jest wyjątkowa, ponieważ jako jedyna może być wytwarzana przez nasz organizm. Kłopot w tym, że aby tak się stało — muszą zajść pewne warunki…

Organizm wytwarza witaminę D pod wpływem energii słonecznej i ciepła ciała. Syntezowany w skórze związek pokrywa 80 – 100% naszego dziennego zapotrzebowania. Wysokość produkcji witaminy D zależy od wielu czynników, między innymi od: pory dnia i roku, pogody, zanieczyszczenia powietrza, położenia geograficznego, karnacji i wieku skóry czy zastosowania kremów z filtrem UV.

Aby powstała witamina D ponad 20% ciała powinno być wystawione na działanie promieni słonecznych. Już po 15 – 20 minutach takiej ekspozycji rozpoczyna się proces produkcji. Do prawidłowej syntezy w D3 potrzebne jest promieniowanie ultrafioletowe, dlatego stosowanie kremów z filtrem UV może powodować zmniejszenie produkcji witaminy D nawet o 90%. W Polsce jedynie od kwietnia do września organizm może ją wytwarzać, przez pozostałą część roku należy szukać innych źródeł witaminy D. Jest to bardzo ważne, gdyż ten związek chemiczny ma duży wpływ na nasz organizm.

Rola witaminy D w organizmie

Witamina D jest składnikiem dzięki, któremu nasze kości zachowują właściwą strukturę, zapobiega krzywicy i demineralizacji, ponieważ pobudza mineralizację kości i zębów. Ten związek organiczny ma także wpływ na wzrost i rozwój komórek skóry, dzięki czemu zapewnia jej kondycję i hamuje procesy starzenia się. Dzięki niej nasze włosy o mocniejsze.

Witamina D bierze udział w gospodarce wapniowo – fosforowej organizmu. Jest odpowiedzialna za wchłanianie wapnia z jelita. Ten związek chemiczny pomaga regulować metabolizm. Wpływa też na wydzielanie insuliny w trzustce.

Dzięki niej organizm jest bardziej wydajny i wydolny, wzmacnia mięśnie i zapewnia ich prawidłowe funkcjonowanie oraz reguluje ciśnienie.

Witamina D2 jest obecna komórkach odpornościowych i pomaga w zwalczania nowotworów. Jej niedobór może spowodować różnego rodzaju choroby, między innymi: Alzheimera, Parkinsona, schizofrenię czy depresję.

Źródła witaminy D w diecie

Choć nasz organizm wytwarza witaminę D, to jednak w okresie zimowym mogą pojawić się jej niedobry. Dlatego ważne jest poszukiwanie innych jej źródeł. Znaczna ilość witaminy D jest obecna w rybach morskich pod warunkiem, że nie są one smażone. Ten proces przygotowania dań niszczy witaminę. Niewielkie ilości D można znaleźć także w jajkach, mleku i produktach pochodzenia mlecznego, wątróbce, serach dojrzewających oraz w olejach roślinnych.

Szczególnie zimą powinniśmy dbać o odpowiednią ilość witaminy D w naszym organizmie. Możemy ją zdobyć: spożywając pokarmy bogate w ten związek, przyjmując odpowiednie suplementy lub spędzając zimowy czas w ciepłych i pełnych słońca krajach.